Sv.Florijan 7, 35000 Slavonski Brod
telefon/fax: 035/449-970
zajednica-tehnicke-kulture2@sb.t-com.hr

Nakon 41 godinu u Slavonskom Brodu održano državno prvenstvo u zrakoplovnom jedriličarstvu

Organizacijom XV. državnog prvenstva u zrakoplovnom jedriličarstvu, Aeroklub “BROD” proslavio je 90 godina svog postojanja


Obilježavajući proslavu dana grada, slavonskobrodski aeroklub je istovremeno obilježio i 90. godišnjicu svog postojanja organizacijom i održavanjem XV. državnog prvenstva u zrakoplovnom jedriličarstvu. Zadnje natjecanje u zrakoplovnom jedriličarstvu u Slavonskom Brodu održano je prije točno 41 godinu, odnosno 1983. godine još u bivšoj Jugoslaviji. Tim više ovo natjecanje ima veliku važnost za povratak natjecanja u naš grad. Natjecanje se održavalo na aerodromu Jelas od 09.05.2024. do 19.05.2024. Za tu priliku članovi kluba su se maksimalno angažirali uređujući hangar, pistu i ostale dijelove potrebne za odvijanje natjecanja kako bi se što svečanije i spremnije dočekali natjecatelji, njihovi pomoćnici i ostalo osoblje, ali i afirmirali ovaj prekrasan sport u svom gradu, te predstavili kako naš aeroklub, tako i naš grad i našu županiju svima prisutnima. Natjecanje je održano u klub klasi jedrilica, a natjecatelji su bili iz svih krajeva Hrvatske, osim iz Baranje, jer su na žalost njihovi klubovi u poteškoćama. Na samom natjecanju natjecao se i predsjednik komisije zrakoplovnog jedriličarstva Hrvatskog zrakoplovnog saveza gospodin Đani Zaninović, koji je istaknuo da je izuzetno zadovoljan organizacijom ovog natjecanja koje je proteklo bez ikakvih primjedbi natjecatelja, kako na organizaciju, tako i na suđenje i sve sigurnosne protokole.

Disciplina u kojoj se natjecalo je PRELET, a natjecalo se u pojedinačnoj i ekipnoj konkurenciji. Disciplina PRELET je vrlo zahtjevna disciplina u kojoj je potrebno obići zadane “okretne točke” koje su razmještene u raznim zonama, a minimalna udaljenost koju je trebalo preletjeti u jedrilicama, dakle bez motora, je preko 100 kilometara u zadanom vremenu. Svaka zadana “okretna točka” ima i zadan radijus oko nje, pa ako želite samo odraditi zadatak uđete na početku radijusa i izađete van prema drugoj točki. No, ako želite bolji rezultat i poredak na natjecanju, onda idete skroz do druge strane radijusa “okretne točke”, te time dobivate znatno veću kilometražu koju preletite te sukladno tome i veći broj bodova te bolji plasman.
Prva 3 dana natjecanja su tzv. trening dani na kojima se također leti po zadanim okretnim točkama, ali se ne leti za bodove, nego se upoznaje teren. Pošto zrakoplovno jedriličarstvo uvelike ovisi o meteorološkim uvjetima, ostalih 7 dana koristi se za natjecanje. Bitno je da unutar tih 7 dana budu barem 3 dana validna, što znači da minimalno 1/4 natjecatelja mora napraviti prelete od 100 i više kilometara. Preleti se logiraju posebnim certificiranim uređajima, te se odmah nakon slijetanja predaju sudcu na obradu. Sudac je bio renomirani i certificirani sudac Tomaž Bezjak iz Ptuja, a meteorolog bio je gospodin Vinko Šoljan, glavni meteorolog s aerodroma Split, koji se ujedno i natjecao. Svaki dan prije briefinga, sudac i meteorolog su prema meteorološkim uvjetima sastavljali zadatak za taj dan, a u 10:00 je počinjao briefing. Na briefingu piloti su dobili zadane “okretne točke”, te smjer polijetanja, odnosno stranu aerodroma na kojoj će smjestiti jedrilice za polijetanje. Nakon što zadnja jedrilica poleti, sudac daje 20 minuta vremena kako bi se i ta jedrilica podigla višlje od 600 metara na koju ih avion vuče. Po isteku tog vremena sudac označava start i kreće utrka. Piloti tada kreću prema okretnim točkama (svi prema istima) te pokušavaju ostati na dovoljnoj visini s koje mogu dosegnuti okretnu točku, a to rade traženjem “dizanja”, odnosno strujanja ili kruženja zraka izazvanih padinom ili termičkim uvjetima (kruženjem i dizanjem toplog zraka). Na ovakvim natjecanjima vrlo često se desi da u žaru borbe za mjesto, piloti dođu u situaciju da se više ne mogu vratiti do aerodroma, te slete na neku prigodnu lokaciju. Tako smo ove godine na natjecanju imali više vanterenskih slijetanja, u polje mladog kukuruza, u polje repice, u polje duhana ali i na Ranč Ramarin, koji ima lijepu travnatu pistu. Kako su na natjecanju iskusni piloti, sva vanterenska slijetanja prošla su bez posljedica kako za pilote, tako i za jedrilice. Zavisno od meteorološke situacije, u našim krajevima jedrilice se mogu dići od 1000 – 2700 metara, ali za vrijeme natjecanja meteo situacija nije dozvoljavala dizanje preko 1500 metara.

Osim iskusnih pilota natjecatelja, te dobre meteorološke situacije izuzetno je bitno imati dobar avion za šlepanje, te dobre, pouzdane i iskusne pilote aviona. Ove godine na natjecanju Brođani se mogu pohvaliti da su imali vrhunske pilote šleperskog aviona, i to redom kako su letjeli: Rober Vrbančić iz Slovenije (profesionalni pilot, nastavnik i ispitivač), Boris Delić iz Medulina (pilot jetova – mlaznih aviona), Goran Kovačević iz Splita (vrhunski pilot, zaljubljenik u old timer jedrilice i zrakoplove), Igor Jajac iz Splita, te Zlako Zemljić – Pajo iz Zagreba (nastavnik i ispitivač). Svi oni odradili su izvrstan posao a letjeli su na avionima koji su za potrebe ovog prvenstva došli čak iz Medulina i Splita.

Na kraju natjecanja kad su se bodovi svih dana zbrojili dobili smo i poredak, pa su tako u pojedinačnoj konkurenciji osvojena slijedeća mjesta:
1) Frane Franić – Aeroklub Vitar – prvo mjesto (zlatna medalja i pehar)
2) Vinko Šoljan – Aeroklub Split – drugo mjesto (srebrna medalja)
3) Grozdan Meglaj – Aeroklub Krila Koprivnice – treće mjesto (brončana medalja)

U ekipnoj konkurenciji brođani Zvonimir Blašković i Igor Ilić osvojili su ekipno treće mjesto, a ukupni ekipni poredak bio je:
1) Aeroklub Vitar – prvo mjesto (zlatna medalja i pehar)
2) Aeroklub Split – drugo mjesto (srebrna medalja i pehar)
3) Aeroklub Brod – treće mjesto (brončana medalja i pehar)

Iako ne mogu svi osvojiti medalju, Aeroklub BROD svim natjecateljima dodijelio je diplome za sudjelovanje.

Pored dnevnog natjecanja u letenju, ugodnog druženja bilo je i prijatnog opuštanja uz trpezu, a u tim trenutcima su se dogovarali nastavci dobre suradnje među klubovima, te kako podići zrakoplovstvo na još veći nivo i privući što više mladih u zrakoplovstvo.

Ovo natjecanje financijski su pomogli Brodsko-posavska županija te Zajednica sportskih udruga Grada Slavonskog Broda, kao i sponzori CADENAS d.o.o. i EUROHERC osiguranje, a očekujemo da će nas kroz projekt podržati i Turistička zajednica Brodsko-posavske županije. Također zahvalili bismo se i drugim velikim sponzorima poput PAVIĆ PLAST d.o.o. koji nam je donirao madrace za uređenje naših spavaonica.

Ovom priliko aeroklub BROD poziva sve zainteresirane za letenje da se pridruže našem klubu kroz jednu od sekcija kluba, a sve informacije možete naći na njihovim službenim Internet stranicama www.ak-brod.hr ili ih kontaktirati na telefon 035/250-262.

Unaprijed se zahvaljujem.

S poštovanjem

__________________________________________________________________

Igor Ilić

predsjednik